Verkeer en vervoer
Doorfietspad/op-afrit Elsloo
Het definitief ontwerp is in het voorjaar 2024 afgerond. Vertraging is opgetreden doordat bij het uitwerken van het voor ontwerp tot het definitief ontwerp, diverse onvoorziene onderdelen nader onderzocht moeten worden en op elkaar afgestemd worden om het ontwerp te optimaliseren. Denk hierbij aan ligging leidingen, gebruik gronden van derden, afwatering, ed.
Op basis van dit ontwerp wordt momenteel een bestek vervaardigd dat in het najaar wordt aanbesteed. Gezien de duur van de aanbestedingsprocedure en de benodigde voorbereidingsperiode voor de aannemer is start uitvoering in 2024 niet realistisch. De budgetten die voor de uitvoering in 2024 en 2025 waren gereserveerd worden doorgeschoven naar 2025 en 2026.
Opknappen Beatrixplein
De beoogde woningbouwontwikkeling aan het Beatrixplein door derden, is nog niet gestart. Wel is de gemeente in 2024 gestart met het voorbereiden van de herinrichting van het plein. De omgeving wordt bij deze voorbereidingen betrokken. De daadwerkelijke uitvoering is voorzien in 2025. Het eerder hiervoor beschikbaar gestelde budget wordt daarom grotendeels
( € 366.000) doorgeschoven naar 2025.
Reconstructie Mauritsweg Stein
Naar verwachting is de reconstructie van de Mauritsweg is begin 2024 afgerond. Hierbij is de gehele weg nu ingericht als een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 30 km per uur. Een deel van het regenwater is afgekoppeld en wordt ter plekke van de nieuwe waterberging tegenover het Ibis hotel geïnfiltreerd in de bodem. Het project is vanwege een aanbestedingsvoordeel ruim binnen het beschikbare budget afgerond. Hierdoor kan een bedrag van €260.000 vrijvallen.
Fietspadenstructuur
Het opstellen van een visie is opgesplitst. Het deel ‘wandelen’ is grotendeels vanuit toerisme opgepakt. Voor het deel ‘fietsers’ wordt een separate visie op fietsroutestructuren opgesteld. De uit deze visie vloeiende uitvoeringsplannen zullen dit jaar niet plaatsvinden. De kosten die we dit jaar maken hebben dan ook alleen betrekking op het opstellen van de visie en niet op de uitvoering daarvan. Schatting is dat we dit jaar maximaal € 100.000 euro van het beschikbare budget uitgeven. De overige gelden worden doorgeschoven naar 2025.
Herstel oude dorpskernen
Herstel van de oude dorpskernen is opgenomen in het investeringsprogramma in de jaren 2024 en 2026 (2 x € 750.000), voor respectievelijk Catsop en Oud-Urmond). In 2024 wordt gestart met het voeren van de omgevingsdialogen om te komen tot integrale plannen. Deze plan zullen we, afhankelijk van de budgettaire impact, aan de Raad voorleggen ter informatie of ter besluitvorming.
Om de projectvoorbereidingen te kunnen uitvoeren stellen we voor om € 75.000 in 2024 op te nemen en de resterende € 675.000 door te schuiven naar 2025.
Reconstructie Michiel de Ruyterstraat
Afstemming van het ontwerp met de omgeving zal naar verwachting voor de zomervakantie van 2024 zijn afgerond. Op basis van dit ontwerp wordt het bestek vervaardigd dat in Q3 wordt aanbesteed. Gezien de duur van de aanbestedingsprocedure en de benodigde voorbereidingsperiode voor de aannemer wordt de start van uitvoering in 2024 nagestreefd maar is hoogstwaarschijnlijk niet haalbaar.
Van het budget dat voor de uitvoering in 2024 is gereserveerd ( €1.269.343) wordt voorgesteld om € 1.000.000 door te schuiven naar 2025.
Grote Straat Beekstraat (wegen)
In Oud Urmond spelen diverse vraagstukken die een directie relatie hebben met de openbare ruimte. In de begroting zijn hiervoor ook diverse investeringen opgenomen. Een hiervan is het aanpassen van de Grote Straat Beekstraat. Deze is afkomstig uit het verkeersarrangement.
In 2024 wordt gestart met het voeren omgevingsdialoog om te komen tot een integraal plan voor Oud Urmond en om inzage te geven in kosten en mogelijke varianten. Deze zullen ter besluitvorming worden voorgelegd. De uitvoering is voorzien in 2025.
Daarom wordt het merendeel van het budget (€ 430.000) doorgeschoven naar 2025.
Aanpassen rotonde Steinerweg-Koolweg
Bij de engineering van de rotonde Steinderweg-Koolweg is gebleken dat de huidige afmeting van de rotonde niet voldoet aan de huidige richtlijnen. De nieuwe rotonde wordt aangepast zodat deze voldoet aan de laatste richtlijnen. De rotonde wordt ook uitgevoerd in beton. Hiermee worden toekomstige onderhoudskosten sterk verlaagd. Om dit mogelijk te maken moeten een aantal kabels en leidingen verplaatst worden. Bij de aanleg van de rotonde wordt ook de aanwezige duiker die onder de onder de rotonde loopt vergroot om de wateroverlast die in de nabijheid frequent optreedt te verminderen. Hiermee is de oorspronkelijke scope van de aanpassing uitgebreid. Hiervoor is een extra budget benodigd van € 340.000.
Wegreconstructie Urmonder parallelweg
De reconstructie van de Urmonder Parallelweg is begin 2024 afgerond. Bij de reconstructie zijn de aanwezige passeer havens verhard en zijn amfibiepassages aangebracht.
Het project is vanwege een aanbestedingsvoordeel binnen het beschikbare budget afgerond hierdoor kan een bedrag van € 136.000 vrijvallen.
Wegreconstructie westelijke Kanaalweg
De reconstructie van de Westelijke Kanaalweg is begin 2024 afgerond. Bij de reconstructie zijn de aanwezige passeer havens verhard.
Het project is vanwege een aanbestedingsvoordeel binnen het beschikbare budget afgerond. Hierdoor kan € 60.000 vrijvallen.
Door de gemeente Meerssen wordt € 35.000 bijgedragen omdat wij de passeer havens op hun grondgebied ook hebben verhard binnen dit project.
Wegreconstructie Ondergenhousweg/Steenweg
De reconstructie van de Steenwegstraat is begin 2024 afgerond. Bij de reconstructie is de rijbaan geheel in beton uitgevoerd. Hiervoor is gekozen omdat op stukken van de weg geen kantopsluitng van grond aanwezig is. Bij asfalt zal de weg dan eerder afbrokkelen en tot hoge onderhoudskosten leiden.
Het project is niet binnen het budget afgerond doordat op het laatste moment het onderhoud aan de riolering en overstort op de beek binnen dit project is meegenomen. Hiermee was vooraf budgettair geen rekening gehouden. Hierdoor moet € 20.000 bij geraamd worden.